În viața de zi cu zi, îmi caut și construiesc mereu ocazii de a fi bucuros, mulțumit, încântat, satisfăcut, împlinit….altfel spus: fericit. Și, pentru că îmi doresc ca fericirea să devină un standard pentru cât mai mulți dintre oameni, am demarat un ”proiect” săptămânal de citit, analizat și, sper, chiar asumat…Dicționarul de fericire! Și chiar dacă, în acest sens, nu am cum să estimez sau măsor efectele acestor pagini, nu renunț. Și chiar mai mult, cred că acest demers contează.

Pagina de astăzi din acest subiectiv dicționar nu se regăsește în dicționarele explicative uzuale… mentalitate de creștere.

Mentalitate – Fel particular de a-și reprezenta lumea al unui individ sau al unei colectivități. (dexonline.ro)

Creștere Dezvoltare, mărire, ridicare a unui nivel profesional, cultural, etc., evoluție, ridicare, educare. (dexonline.ro)

În cadrul cabinetului de psihoterapie, obișnuiesc destul de des să deschid ample discuții cu această întrebare: ”Ce este succesul / eșecul pentru tine?”. Clar că apar variate răspunsuri extrem de subiective, pentru că, pentru fiecare dintre noi, ceea ce înseamnă să ai succes / eșec (în activitatea profesională, în viața personală, în dinamica relațională sau în parcursul educativ) este foarte diferit: pe baza propriilor noastre medii de dezvoltare și a tuturor structurilor valorice asimilate și asumate. Ne naștem total neajutorați, dar învățăm încă din primele noastre clipe de viață cum să transmitem ceea ce vrem sau ceea ce ne displace. Prin încercări multiple și erori pe măsură, acest proces ne ajută în cele din urmă să învățăm să mergem, să vorbim și să devenim ceea ce suntem astăzi. Deși, per ansamblu, cu toții suntem capabili să transformăm slăbiciunile într-o mare sursă personală: schimbarea, totuși, noi ne împărțim în două mari categorii în ceea ce privește abordarea eșecului: pentru unii este doar o oportunitate de analiză și un nou start, în timp ce pentru alții reprezintă doar ceva de care trebuie să te ferești cât mai mult.

În anii 2000, psiholoaga Carol Dweck a definit două tipuri diferite de mentalități. Ea le-a numit „mentalități de creștere” și „mentalități fixe” explicând astfel: unii oameni cred că raportul succes / eșec se bazează pe capacități înnăscute, pe o teorie „fixă” a inteligenței sau a altor abilități cognitive (mentalitate fixă); pe de altă parte, alții, consideră că succesul se bazează pe muncă dedicată, învățare, antrenament și perseverență (mentalitate de creștere). Este posibil ca oamenii să nu fie în mod necesar conștienți de propria lor mentalitate, dar aceasta poate fi totuși ușor observată pe baza comportamentului lor. Cercetările și analizele desfășurate în compararea celor două tipologii au relevat faptul că oamenii cu mentalități fixe cred că succesul nu depinde neapărat de un proces (educativ, lucrativ, relațional), ci este pur și simplu o consecință a unor talente înnăscute.
Deoarece cred că astfel de talente sunt ceva cu care oamenii se nasc (sau nu), tind să renunțe mai ușor în fața unei provocări. Ei renunță atunci când lucrurile nu vin ușor, deoarece cred că le lipsește abilitatea înnăscută necesară pentru a excela într-un anumit domeniu. Cei care au o mentalitate de creștere, pe de altă parte, simt că se pot schimba, crește și/sau învăța prin efort. Aceștia, când provocările lor devin grele, caută modalități de a-și îmbunătăți abilitățile și de a continua să lucreze să se perfecționeze spre succes. Altfel spus, oamenii cu o mentalitate de creștere cred că au control asupra vieții lor, în timp ce cei cu o mentalitate fixă cred că lucrurile sunt în afara controlului lor. În ceea ce privește eșecul, persoanele cu mentalitate fixă se tem de eșec, deoarece este o subliniere negativă asupra abilităților lor de bază, în timp ce persoanele cu mentalitate de creștere nu se deranjează sau se tem de eșec, deoarece își dau seama că performanța lor poate fi îmbunătățită, iar învățarea provine din eșec. Ca atare Dweck susține că mentalitatea de creștere va permite unei persoane să ducă o viață mai puțin stresantă și mai de succes.

Ce putem face pentru a (ne) construi o mentalitate de creștere?

Cel mai important aspect, din punctul meu de vedere, este legat tocmai de abordarea eșecului: putem să ne focusăm pe a crede că toate eforturile noastre contează, iar eșecurile nu sunt altceva decât niște experiențe de învățare. Astfel când ne vom confrunta cu o provocare, vom caută modalități de a ne dezvolta cunoștințele și abilitățile de care avem nevoie pentru a (ne) depăși și a (ne) dezvolta. Prin eșecurile noastre aflăm de fapt cum trebuie să ne adaptăm și să creștem pentru a avea succes, indiferent dacă succesul este gătirea următoarei mese sau lansarea unei afaceri complexe.

Apropo știați că:

– Walt Disney a fost concediat de un redactor de ziar pentru că „îi lipseau ideile”. Apoi a dat faliment de mai multe ori înainte de a dezvolta acel imperiu al divertismentului care este cunoscut drept unul dintre „cele mai fericite locuri de pe pământ”.

– Albert Einstein nu a vorbit decât la vârsta de patru ani și nu a citit până la vârsta de șapte ani. Unii profesori l-au descris ca fiind „lent din punct de vedere mental, nesociabil și în derivă pentru totdeauna în visele sale prostești”.

– Fred Astaire la prima sa probă pentru marele-ecran, directorul de testare a scris o notă în care preciza: „Nu poate performa. Poate dansa puțin”. Se spune că Astaire a ținut deasupra șemineului casei sale această notificare…