Pentru marea majoritate a oamenilor procesul de luare a unor decizii este un exercițiu de rutină. Și suntem conștienți de faptul că acest proces (ca orice alt operand al gândirii) poate fi influențat de o sumedenie de factori: personali, de mediu, de context… Unele dintre aceste decizii ne afectează pentru o perioadă scurtă de timp pentru ca altele să ne influențeze întreaga viață. Și, pentru că până la o anumită vârstă nu avem o înțelegere deplină despre modul în care anumite acțiuni de astăzi ne pot pot afecta anii de mai târziu, copiii, adolescenții și tinerii sunt ajutați, ghidați, mediați în a decide cât mai optim din perspectiva dezvoltării lor. Desigur că, în afară de educația directă (formală sau informală) asupra adolescenților, modelele pozitive ale adulților din viața lor îi vor ajuta să ia deciziile corecte, morale, etice și în conformitate cu societatea înconjurătoare.

Dar, în aceste timpuri atât de agitate, pe cine își mai structurează adolescenții și tinerii ca modele de urmat? În general, studiile psihologice subliniau faptul că, majoritatea adolescenților alegeau ca modele acele persoane pe care le admirau cel mai mult. Persoanele cu care aveau o legătură personală, de prietenie sau interacțiune (părinți, membrii familiei extinse, profesori, mentori, antrenori). Sau acele personalități (sportivi, artiști, oameni de succes) pe structura cărora identificau anumite trăsături și caracteristici pe care și le doreau propriei personalități.

Din punctul meu de vedere tinerii/adolescenții timpurilor noastre imită oamenii pe care îi cunosc cel mai bine. Sau pe aceia asupra cărora au convingerea, credința sau impresia că îi pot înțelege și cunoaște (în special din perspectiva statutului public al acelor persoane, vizibile în special prin multitudinea de rețele sociale). Această realitate subliniază influența mediilor virtuale cu care se asociază adolescenții și tinerii. Care caută în modelele lor o mentalitate extinsă. Următoarea generație își selectează eroii dintr-un spectru larg de oameni descoperiți atât printr-o viziune generală, cât și prin opinii de tip nișe. Meniul vedetelor acoperă multe sectoare, de la artiști și sportivi la lideri de opinie sau celebrități fortuite. Natura eclectică a modelelor pe care le îmbrățișează adolescenții nu este nouă, dar diversitatea mediilor din care aleg aceste modele este atipică: alegerile lor sunt afectate în mod substanțial de imagini și expunere media. Și prezent!

Ca atare, aș considera de bun augur orice tip de inițiativă prin care copiii, tinerii sau adolescenții zilelor noastre să aibă acces la prezentări și inițieri privind promovarea valorilor culturale autentice. Prin mijloacele preferate de căutare, comunicare și entertainment ale generației actuale – rețelele sociale, și în limbajul și stilul propriu al acestora.

Post Scriptum… de curând a fost ziua poetului nostru național Mihai Eminescu, iar data de 15 ianuarie mai are o semnificaţie importantă, fiind şi Ziua Culturii Naţionale. Poate un bun moment de analiză al stadiului culturii române şi proiectelor culturale dezvoltate pentru generația viitoare ?!