”Măi Adi, ai văzut și tu rezultatele la testele acelea PISA… oare cum putem să îi facem pe tineri să citească? așa cum citeam noi… hai că ai scris și tu o carte; crezi că o să te citească tinerii?” ( IT-ist de aproape 50 de ani).
Evaluarea Internațională a Elevilor (testele PISA) evaluează competențele la matematică, lectură și științe ale elevilor de 15 ani, monitorizând periodic capacitatea elevilor de a rezolva probleme practice, de a gândi critic, de a înțelege un text scris și de a comunica cât mai eficient. Da! Și în acest an rezultatele obținute pe populația de tineri ai României au fost la nivel critic. De exemplu, aproximativ 42% dintre elevii din România nu pot identifica ideea principală dintr-un text de lungime moderată sau nu pot găsi informații bazate pe criterii explicite. Și da! Acest lucru se poate datora și lipsei tot mai acute a interesului pentru lectură. Potrivit unui studiu Eurostat, românii citesc mai puțin de 5 minute pe zi, iar 35% dintre cetățeni recunosc că nu au citit niciodată vreo carte…?!
Revenind la întrebare (mersi Adi!), promovarea obiceiului lecturii în rândul tinerilor poate fi o provocare foarte mare dar care ar putea fi abordată într-un mod creativ prin studierea intereselor și preferințelor specifice ale tinerilor și adaptarea unor strategii educaționale la acestea. Bombastic…nu? Practic? Aș încerca (și exersez oarecum aceste practici atât în cabinetul de psihologie cât și în viața privată) așa:
- Alegere de lecturi potrivite: fie că sunt romane, cărți de non-ficțiune, biografii, cărți de tip ”știați că?” sau benzi desenate, alegerea materialului potrivit este esențial pentru a atrage un cititor;
- Exemplu personal: încerc să ofer prin exemplul personal cât de valoroasă, reconfortantă, bogată sau împlinitoare este lectura.
- Integrarea lecturii în orice activitate de rutină: a integra lectura în alte activități (cu preponderență în interesele și preferințele tinerilor – jocuri, device-uri, internet, tehnologie) poate să-i ajute pe tineri să adere la acest comportament; apropo! există chiar un nou termen literația care definește exact abilitatea de a identifica, înţelege, interpreta, crea și comunica, folosind materiale scrise, audio și digitale în orice context
- Diversitate în structura materialelor: pe lângă cărți tradiționale, tinerii pot fi atrași spre lectură prin reviste, articole online, cărți audio sau cărți electronice.
- Scoaterea solitudinii din lectură: organizarea și/sau participarea la cluburi de lectură, proiecte de lectură colective, procese literare, transcrierea unor lecturi în scenarii video sau scenice, etc pot crea sentimente de comunitate și apartenență prin lectură. (mersi #clubdecarte pentru aceste sentimente)
Pe de altă parte, în cadrul unor contexte mai formale (instituționale) aș propune crearea de cât mai multe spații și contexte favorabile lecturii: concursuri cu premii, evenimente culturale, program de lectură, ateliere de scris, întâlniri cu scriitori și edituri, programe de literație…